Eerste deel van de gardenroute - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dodi Koops - WaarBenJij.nu Eerste deel van de gardenroute - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dodi Koops - WaarBenJij.nu

Eerste deel van de gardenroute

Blijf op de hoogte en volg Dodi

07 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Dinsdag, 18 september was de eerste dag van onze reis. In de ochtend de auto opgehaald om vervolgens door te rijden naar Stormsriver. Een plaatsje in het gebied Tsitsikamma National Park. De Hyundai i10 was onze auto voor deze vakantie. Voor de middag hadden we om 15.00 uur gereserveerd om te bungeejumpen bij de Bloukrans Bridge. Eerst even langs de Airbnb, voor deze nacht hadden we een tent geboekt, eens wat anders dan we gewend waren, het lag immers op een centrale plek. Om 15.00 ging het toch echt gebeuren, met een groepje lopend de brug op naar de plek waar het allemaal om draaide. Ik was als een-na-laatste aan de beurt. De GoPro was gereed en mijn benen werden beschermd en aan elkaar gebonden. Zittend op het bankje was ik aan het wachten tot ik aan de beurt was. Doordat het een goede sfeer op de brug had, was het wachten minder lang. Er werd leuke muziek gedraaid en de medewerkers waren erg enthousiast. Het moment van springen… Je wordt begeleid naar het randje van de sprong, nog even een foto maken en dan 1…2…3… daar ging ik, wat een ervaring! Mooie omgeving, lekker weer en weer eentje om van mijn bucketlist af te strepen! Wauw, van de hoogste bungeejump brug afgesprongen, jawel 216 meter hoog. We hadden geluk met het weer, tijdens het terug lopen naar de auto begon het te sputteren, in de avond heeft het ook flink geregend. Altijd fijn als je in een kleine tent slaapt met daarom heen kippen die loslopen… Nog even film gekeken en snel gaan slapen.

Woensdag ochtend weer vroeg wakker omdat onze volgende bestemming op de planning stond, Knysna. Voordat we verder reden wilden we eerst nog ziplinen in Tsitsikamma. Het was een snel maar leuke ervaring, we zigzagden over een waterval heen. Omdat we dit met z’n 2e deden waren we binnen een half uurtje klaar, tijd om naar Knysna te gaan! Tijdens het rijden was het weer niet optimaal, eenmaal aangekomen bij ons backpackers huis waaide en regende het dan ook hard. We wilden er nog even op uit, maar het weer hield ons tegen. Wel hebben we lekker spaghetti gekookt met gehaktballen, daar waren we echt aan toe!

Donderdag vertrokken we op tijd om naar Brenton-On-Sea te gaan, we wilden daar de andere kant van Knysna Head bekijken, waar we ook nog een kleine trial konden doen. Helaas kregen we te horen dat de trail afgesloten was in verband met een brand eerder dit jaar. Na een poosje rond te hebben gereden in Brenton-On-Sea zijn we naar de volgende bestemming, Mosselbay gegaan. Hier hebben we de St. Blaze Trial gelopen, het was een 13,5 km wandeling langs de kustlijn van Mosselbaai richting Dana Bay. Een mooie omgeving, ruige zee, ook een beetje eentonig en op het laatste leek de omgeving erg afgebrand. We zijn daarom rond de 10 km gestopt en hebben dezelfde weg weer teruggelopen. We verbleven in een super Airbnb, dat was wel even fijn na een tent en een backpackers hostel. Pizza als avondeten en expeditie robinson maakte het helemaal af!

Vrijdag was Swellendam aan de beurt, mountainbiken stond op het programma. Bij de ‘Tourist Office’ de route gekregen en de mountainbikes gehuurd. We hadden keuze uit 3 verschillende routes, we zijn voor middelste route gegaan, 16 km. Het zonnetje scheen en het was eens een andere omgeving dan de laatste dagen. Dit was een natuur met steile bergen, bospaden, grintpaden, leuke afdalingen, riviertjes en we kwamen langs een klein boerendorpje. Naast het verdwalen en verkeerde routes nemen hebben we een paar uur gefietst door de Marloth Nature Reserve en zijn we bij de Tourist Office gekomen. Bij het mountainbiken hoort natuurlijk appeltaart, dat heb ik geleerd van pap. Wij op zoek naar een leuk restaurantje en hier hebben we een lekkere smoothie met appelcrumble gehad. Op aanrader van de eigenaar van de Airbnb in de avond uit eten geweest in het dorp, restaurant de Vagebond. Cordon Bleu besteld, het eten was er heerlijk, je kreeg een goed bord vol!

Zaterdag was de dag dat we in Kaapstad aankwamen. We zijn langs Stellenbosch gereden via de Franschhoek pass in Franschhoek. Ik wilde graag nog een beetje het wijngebied bekijken, dat is zeker gelukt. We hebben een stukje gereden van ‘route 62’, dit staat bekent als de wijnroute in Zuid-Afrika, hier heb ik een mooie indruk gekregen van de wijnvelden. Aan het begin van de middag aangekomen in Kaapstad, auto geparkeerd en naar Company’s Garden gelopen. Hier hebben we lekker gelunched en het park verder bekeken. Daarna bij onze Airbnb aangekomen, we sliepen in een appartementen complex met bewaking, na veel geduld, gedoe en gewacht werden we toegelaten en konden we naar onze kamer. In de namiddag nog even langs de gekleurde huisjes gelopen, bo-kaap, een bekende straat in Kaapstad. Terug naar de Airbnb, hier hebben we pannenkoeken gebakken, het duurde wel erg lang, maar ze waren weer verrukkelijk! Na het eten hebben wij ons klaar gemaakt om het nachtleven van Kaapstad te ontdekken. Op het internet stond dat ‘Club 169’ een gezellige tent was om heen te gaan. Om 22.00 uur stonden Tessa en ik in de uitgaansstraat, op zoek naar Club 169, daar aangekomen was het erg leeg… Toch op zoek naar iets anders, maar dat voelde niet vertrouwd in een onbekende stad met z’n twee, dus snel weer teruggegaan naar Club 169. Later de avond werd het er steeds drukker en gezelliger, toch wat later op bed gegaan dan we hadden verwacht aan het begin van de avond.

Zondag ging de wekker weer, we wilden een marktje opzoeken en in de middag hadden we gereserveerd voor Robbeneiland. Uiteindelijk zijn we naar Waterfront gegaan zodat we gelijk door konden naar het vertrekpunt van de boot. Om 13.00 uur zou de boot vertrekken, het ging weer op z’n Zuid-Afrikaans, opschieten kennen ze hier niet. Uiteindelijk rond 14.00 uur aangekomen op het eiland, hier stonden bussen op ons te wachten om het eiland te laten zien. Als afsluiter kregen we een rondleiding door de gevangenis. De bus rondleiding was naast het mooie uitzicht naar mijn mening niet bijzonder, daarentegen was de gevangenis indrukwekkend om te zien, het was alleen jammer dat we met zo grote groep waren dat je meneer niet goed kon horen praten. Later dan we hadden gedacht stonden we weer bij Waterfront. Nog even de winkels in geweest, gegeten bij de MacDonalds, muffins gebakken bij de Airbnb en lekker naar bed.

• 07 Oktober 2018 - 18:35

Emmie :

Leuk Dodi om alles op volgorde te lezen. Dat er tussen al het jumpen en climben ook nog lekker wordt gegeten en andere dingen werden bekeken. Volg je op de voet. Xxxxx

• 08 Oktober 2018 - 07:11

Gerrie:

Wat een mooie belevenis. Wij doen er ons voordeel mee in november!

• 08 Oktober 2018 - 11:04

Cor:

Hoi Dodi.
    Weer errug leuk om je verhaal te lezen. Wat maak jij veel mee. Nog maar een kleine Bucket list over denk ik zo.
    Robbeneiland lijkt mij ook erg indrukwekkend, gezien de geschiedenis met en van Nelson Mandela.

Kus en Groeten,

Cor

• 10 Oktober 2018 - 10:52

Opa Oosterhuis:

Ik kijk niet alle dagen naar de mail vandaar de late reactie.
    Maar toch met veel belangstelling alles gelezen.
    Groetjes van opa.

• 10 Oktober 2018 - 16:10