St. Francis Bay - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Dodi Koops - WaarBenJij.nu St. Francis Bay - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Dodi Koops - WaarBenJij.nu

St. Francis Bay

Blijf op de hoogte en volg Dodi

02 September 2018 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Doordeweeks heb ik niet veel bijzonders gedaan. Ik kon helaas niet naar Ingubo, in verband met de koortslip die ik had. Wel kon ik deze tijd gebruiken om aan mijn presentatie te werken. Woensdag ochtend had ik mijn presentatie over ‘Learning to change’ van Caluwé en Vermeer, de 5 verschillende manieren om, om te gaan met veranderingen, uitgedrukt in verschillende kleuren. Met een dikke voldoende heb ik deze presentatie afgesloten.

Dit weekend hadden we iets leuks op de planning staan. We zijn met z’n vijven, Janine, Fleur, Tessa, Bas en ik, naar St. Francis Bay gereden, een plaatsje naast Jeffrey’s Bay.

Vrijdag gingen we tegen een uur of 15.00 uur richting St. Francis Bay, 2 uur en 45 minuten later zijn we aangekomen op bestemming, St. Francis Bay Backpackers. In dit hostel hadden we onze eigen kamer i.v.m. de lage bezetting het weekend. In de avond zijn we eerst lekker uiteten geweest bij een restaurantje op de hoek, ze hadden allemaal verschillende gerechten, sushi/hamburgers/vis. Daarna door met Fleur, Janine en Bas naar een gezellig kroegje onder ons hostel. Dat was een gezellige avond met live muziek door een meneer en mevrouw.

De volgende dag stond skydiven op de planning bij Jeffrey’s Bay, samen met Tessa en Bas. Fleur en Janine hebben ons daar afgezet en zijn zelf een stadje in geweest, nadien kwamen ze ons weer ophalen. We waren een beetje vroeg op bestemming en daardoor mochten we mee met een truck naar het strand om de landing van 2 skydivers voor ons te bekijken. Wat was dat al leuk, in een truck zaten we met z’n drieën achterin, zittend op de rand en met een snelle vaart over de wegen, dat was gelijk een goede oefening voor onze skydive straks ;). Eenmaal terug aangekomen kregen we de instructies die we in de lucht moesten uitvoeren. Eventjes oefenen op de grond en daarna allemaal in het pak! Bas begon met skydiven, daarna waren Tessa en ik aan de beurt. Alles werd nog even gecontroleerd en we gingen het vliegtuig in. De propellers gingen draaien en daar stegen we op, steeds hoger en hoger tot 9000 ft. Het besef dat ik over een paar minuten ging skydiven was er nog niet helemaal totdat hij zei dat het nog 4 minuten duurde, JAA toen voelde ik wel even de gezonde spanning!! Alles werd nog even gecontroleerd en mijn veiligheidsbril werd opgezet. Het moment dat de propellers langzamer gingen was het teken om te gaan. Eerst sprong Tessa uit het vliegtuig, daarna was het mijn beurt. Schuivend naar de uitgang, hing ik alvast uit het vliegtuig, nog even een duimpje omhoog en dan hoofd naar achteren en gaan!! Wat was het gaaf, in de vrije val een paar salto’s gemaakt en toen we recht kwamen te hangen ging de parachute uit, die paar minuten waren echt met geweldig uitzicht, wat was Jeffrey’s bay & st. Francise Bay mooi. Met uitkijk op het strand en het binnenland. Na een paar minuten zag ik Tessa dalen, toen hoorde ik ook dat mijn landing werd ingezet, knieën optrekken & naar voren steken als meneer dat zegt. Zo gezegd zo gedaan, we landde bij het grasveld bij de baan. 3, 2, 1, en we stonden… Wat een fijn gevoel, op de grond gekomen met een fijne landing en er levend vanaf gekomen! Een moment om niet te vergeten. Gelukkig zijn er beelden vastgelegd tijdens het springen en van de landing door de mensen op de grond. Alles is goed vastgelegd, om het gevoel steeds eventjes weer te voelen. Fleur & Janine hebben ons na tijd weer opgehaald om met z’n allen langs de kust te rijden van St. Francis Bay. Wat gedronken in een kroegje en gegeten aan de haven. Na tijd bij ons hostel beneden in de kroeg gezeten, daarna in de kamer gezellig nog gekletst. Morgen is het de dag voor de boottocht en misschien zien we nog wel walvissen onderweg, ik ben benieuwd!!

Vandaag, zondag, was een regenachtige dag. Na overleg bij de receptie besloten om zo vroeg mogelijk de boot op te gaan. Aangekomen in de haven zijn we begonnen de kust af te varen richting de ‘grote’ zee, tijdens de tocht zagen we op de rotsen nog twee zeehonden zitten. Eenmaal aangekomen in het walvissen gebied, zagen we al snel een walvis in de verte. We hielde deze goed in de gaten en kwamen steeds dichterbij, al filmend volgden we deze walvis met de boot als het andere kant op zwom. Veel foto’s en filmpjes later vaarden we weer terug naar de haven, ondertussen zagen we nog wel twee andere walvissen samen zwemmen. Tot slot in de auto gestapt en naar huis gereden, waren mooi op tijd weer terug in Port Alfred. Zo pas lekker gegeten en nu in de kamer verder relaxen.

  • 02 September 2018 - 18:23

    Cor:

    Hoi meid. Heb je verslag gelezen en er weer van genoten. Trouwens van je film over het skydiven ook zeer zeker. Wat een groot avontuur en dat je dit durft. Ik zie graag nog veel leuke foto's en films van je.
    Dikke kus en groeten.

  • 02 September 2018 - 18:39

    Emmie:

    Heeee walvis!!!

  • 03 September 2018 - 10:44

    Paulien:

    Leuk zeg!!!

  • 03 September 2018 - 15:19

    Opa Oosterhuis:

    Weer spannend geschreven.Dat skydiven, je ziet het gewoon voor je en dan ook nog even koppie
    duikelen alsof je zoiets dagelijks doet.
    Hartelijke groeten.

  • 03 September 2018 - 20:07

    Otto:

    To be continued.... spannende thriller Dodi.
    Lees graag het vervolg. Kus en nog veel plezier meis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Dodi

Hoi! Ik ben Dodi Koops en studeer International Hospitality Management aan NHL Stenden in Leeuwarden. Ik studeer nu voor mijn minors 20 weken in Zuid-Afrika. De eerste 10 weken volg ik 'Change & Innovation Management' de volgende 10 weken volg ik 'Strategic Revenue Management'. Ik probeer jullie op de hoogte te houden van al mijn belevenissen in Zuid-Afrika! Liefs, Dodi.

Actief sinds 10 Juli 2018
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 7949

Voorgaande reizen:

20 Juli 2018 - 09 December 2018

Studeren in Port Alfred

Landen bezocht: