Weekendje Tsitsikamma - Reisverslag uit The Crags, Zuid-Afrika van Dodi Koops - WaarBenJij.nu Weekendje Tsitsikamma - Reisverslag uit The Crags, Zuid-Afrika van Dodi Koops - WaarBenJij.nu

Weekendje Tsitsikamma

Blijf op de hoogte en volg Dodi

26 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, The Crags

Week 5 alweer, zo cliché om te zeggen: wat gaat de tijd toch snel, al op een kwart van de tijd hier. Doordeweeks heb ik niet zo veel bijzonders gedaan, dit weekend ben ik samen met Sharon en Tessa naar Tsitsikamma National Park geweest.

Wel ben ik dinsdag teruggegaan naar ‘Ingubo’. Het kinderdag verblijf waar ik vorige week voor het eerst ben geweest. In totaal waren we deze keer met z’n vijven, er waren twee andere meiden met ons meegegaan. Gelijk bij binnenkomst werden we begroet door de kindjes die er vorige week ook bij waren, het was leuk om te zien dat ze ons nog herkenden en zelfs mijn naam nog wisten! We hebben weer de hele middag buiten spelletjes gespeeld. Van alles gedaan, maar touwtjespringen was erg populair bij een paar kindjes. Donderdag heb ik naast het hardlopen en school ook boodschappen gedaan voor de komende dagen. In de avond tas ingepakt en alles klaar gemaakt voor het weekend.

Vrijdag ochtend heb ik samen met Sharon de auto opgehaald. Onze eerste keer met z’n drieën op pad, we huurden een witte Hyundai I20 automaat. Eerst de tas van Sharon opgehaald bij haar huis, daarna door naar de kantine om te eten met Tessa en onze tassen in te laden. Uur of 9 vertrokken richting Stormsriver. We hadden bedacht om in de middag naar Suspension bridge te gaan, een toeristische activiteit in National park Tsitsikamma. Eenmaal aangekomen moesten we €13 euro p.p. betalen om het park in te komen, na overleg hebben we besloten om de dag erna terug te komen om de hele dag in het park te zijn. Daarna gereden richting onze airbnb in The Crags, Plettenberg Bay. Doordat we niet naar de brug toe gingen hadden we genoeg tijd om de omgeving te verkennen. Bij AVIS, huurbedrijf voor auto’s, kregen we een kaart mee van het gebied ‘The Crags’. Hier stonden allemaal leuke activiteiten op waar we langs konden gaan en leuke autoroutes. In het gebied waren verschillende parken aanwezig waar we een blik hebben geworpen; Tenikwa Wildlife awareness centre, een revalidatiecentrum voor wilde dieren. Hier hebben we een witte leeuw gezien, zonder het park in te gaan, ook hebben we bij de receptie van Elephant Sanctuary, één olifant gespot. Voor het avond eten moesten we nog even naar de winkel, doorgereden naar Plettenberg Bay voor de Pick ’n Pay. Voor het donker bij de airbnb gekomen, werden gelijk begroet door een hond, ‘Pie’, en Vincent, een meneer die de airbnb onderhoudt voor de verhuurders. Wat een leuk en knus huisje, alles uitgepakt en pannenkoeken gebakken. Na het eten hebben we wat gebakken, een brownie taart, ik had van iemand anders gehoord dat er een oven aanwezig was. Daarna snel op bed want de volgende dag stond de wekker alweer op tijd.

Zaterdag hadden we afgesproken om naar ‘National park Tsitsikamma’ te gaan. Als eerste naar de Suspension bridge, een wandelroute van ongeveer 30 minuten richting de brug. Eenmaal bij de brug aangekomen tientallen foto’s gemaakt van de brug, met de brug, op de brug en van de natuur, wat een prachtige omgeving. De terugweg was dezelfde weg, alleen hebben we uitstapjes gemaakt naar de zijpaadjes die aangegeven stonden, waar je ook weer op een mooi punt uitkwam. Na tijd wilde we ook graag de ‘Waterfall trial’ doen. Het beginpunt begon er vlakbij, het was een hike geworden van 1 uur en 15 minuten heen en 45 minuten terug. We liepen door bospaden en moesten klimmen en klauteren over enorme stenen en ondertussen hadden we, geur, geluid en beeld van een woeste zee. De trial eindigde bij een mooie waterval, dat was natuurlijk niet aan de naam te merken. Na de trial het park uit en eventjes in Plettenberg Bay rondgereden. In de avond lekker pasta gegeten en ’s avonds natuurlijk een stukje brownie met wat ijs.

Zondag ochtend was het de dag van vertrek, om 9.30 startten we de auto. We wilden de snelweg vermijden en wat meer het binnenland intrekken. De eerste afslag van de N2 af en kijken waar we uitkwamen, Tessa met de kaart op haar schoot maar we hadden altijd een back-up, de tomtom van Sharon. Doordat je op een ander pad rijdt langs de dorpjes zie je ook veel meer van de natuur en bergachtige omgeving, ook kom je hierdoor wel eens op een onverharde weg terecht... oeps, toch maar even omkeren om schade aan de auto te vermijden. Gisteravond had ik gehoord dat er door Addo Elephant Park een weg liep van ongeveer 10 km waar je gratis doorheen kon naar de andere kant, we blijven toch Nederlanders! Dat ook maar even proberen nu we toch in de buurt zijn en meer van de omgeving willen zien. Dit resulteerde in het zien van: een kudde olifanten, zebra’s, kudu’s, zwijntjes, buffels en één struisvogel. Terug naar Port Alfred waar we om 17.30 aankwamen. Auto gelijk weggebracht en op school gegeten en verder rustige avond gehad.

Het was een leuk weekend met z’n drieën. We hebben veel gezien van de omgeving en leuke dingen gedaan. We verbleven ook in een mooie omgeving, leuk huisje en een hond die je elke keer dat je buiten kwam even begroette. Daarnaast is het rijden in Zuid-Afrika heel anders dan in Nederland. Gelukkig waren we met de rest al eerder op pad geweest waardoor we wisten hoe de Afrikanen reden, maar niets is hun te gek. Op een twee-baans weg inhalen waardoor er drie auto’s naast elkaar rijden, overal inhalen voor bochten en afslagen en snelheid? Alleen als er een flitspaal staat houden ze zich aan de snelheid, anders is het zo hard mogelijk. Geen zorgen pap en mam, je raakt er snel aan gewend, wij doen voorzichtig! ;) Ook kwamen we erachter dat studenten in Zuid-Afrika vaak korting kunnen krijgen. Voor de volgende activiteiten onthouden we dat zeker!

• 26 Augustus 2018 - 22:20

Emmie:

Uncle and auntie zijn ook blij dat jullie dit weer hebben overleefd. Pffff. En links rijden hè. Blijft uitlijken. Want wat mooi weer Dodi. En ik hoorde over volgendweekendplan. Aaaaargh!

• 26 Augustus 2018 - 22:24

Emmie:

Njoy lieverd!!

• 27 Augustus 2018 - 05:43

Gerrie:

Pfffff. Ik zeg niks. Veilig weer thuis na een prachtige ervaring weer!

• 28 Augustus 2018 - 21:19

Opa Oosterhuis:

Net of ik meereis.En die prachtige foto's.

• 29 Augustus 2018 - 05:16

Otto:

Het schrijven gaat je steeds beter af, erg mooi. Blijf uitkijken he, de bush is een andere wereld waarbij hulp ver weg is. Maar een belevenis blijft het. Nog maar 6 weken en al zoveel gedaan , poe. Veel plezier nog meissie!