Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dodi Koops - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dodi Koops - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Dodi

13 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De dagen in Kaapstad zijn aangebroken. Woensdag hebben we de auto opgehaald, een mooie 8-zits Hyunday busje. In de middag zijn we met z’n 4e, Kees, Bas, Janine en ik, vertrokken richting Swellendam, hier was onze overnachting in een Air bnb, ‘The Barn.’ Een mooie locatie met mooi uitzicht, ook was de accommodatie schoon en leuk ingericht, al met al een perfecte overnachting!

Donderdag echt vertrekken richting Kaapstad, nog 2 uurtjes rijden. Aangekomen tussen 1 en 2 uur. Onze Airbnb voor de komende dagen even opgezocht en wat gelunched in een klein winkelcentrumpje, 'The mall van Waterstreet', vlakbij ons verblijf. Doordat we met de auto heen zijn gegaan konden we overal heen in Kaapstad waar we wilden. Te beginnen met Kirstenbosch National Botanical Garden, een groot botanische tuin aan de voet van de Tafelberg. Terug naar de accommodatie de kamer ingericht, samen met Tessa, die we later in de avond ophaalden, sliep ik in de ‘master bedroom’, met onze eigen badkamer en zelfs elektrische dekens. In het algemeen was het ouderwets ingericht met een kattenluikje zonder luikje, maar verder was het een prima verblijf, we hadden zelfs een vaatwasser en wasmachine en dat voor maar €11,00 p.p., mij hoor je niet klagen! ’s Avonds zijn de meiden van de minor event, Tessa en Sharon, bij ons aangeschoven en hebben we met z’n allen bij de pizzeria gegeten.

Vrijdag stond de tafelberg op de planning. We wilden een mooie route hiken, via een site die verschillende routes aangaf, zijn we uitgekomen bij de Kasteelspoort. Met alle meiden van de groep hebben we deze route afgelegd en gingen rond 10 uur van start. De route kwam uit bij de 12 apostelen, waardoor we nog een heel stuk moesten afleggen naar de tafelberg. Nadat we de 12 apostelen zijn overgeklommen, kwamen we 4 uur later uit bij de Tafelberg, het was een zware maar supermooie route. Boven aangekomen naar het restaurantje gegaan waar we ons zelf even konden opladen om ons klaar te maken voor een andere hike route naar beneden. 15.00 uur gingen we weer op pad, deze keer de ‘Platteklip Gorge’. Na dik 2 uur kwamen we moe maar voldaan beneden aan. De taxi genomen naar een klein winkelcentrumpje ‘Waterfront’. Nog even wat gewinkeld en boodschappen gedaan voor het avond eten. Door de jongens opgehaald en naar de Airbnb gebracht, we zijn daarna de deur niet meer uitgeweest omdat het berg beklimmen en afdalen toch best pittig was. ’s Avonds nog even de route uitgestippeld die we de volgende dag willen gaan rijden.

Zaterdag ochtend optijd opgestaan omdat we (de meiden) een roadtrip wilden maken. De route is in combinatie met een stukje van de hop on hop off bus. Zo gingen we in de ochtend op pad, vertrokken met z’n vieren vanaf Waterfront. Langs de kust van Campsbay waar we uitkwamen bij Chapmans Peak en Noordhoek. Overgestoken naar Fishhoek en Muizenberg, 2 plekken langs de kust aan de andere kant van het gebied Peninsula. Nog even langs ‘Castle de Goede Hoop’. Dit viel mij erg tegen, het was geen fijne buurt om met 4 meiden te lopen. Allemaal zwervers op straat, drukte van locals en vieze straten. Snel met de bus verder gereden richting onze accommodatie. Daar de jongens opgepikt en met z’n allen richting het uiterste puntje van Kaapstad gereden, onderweg nog even een stop gemaakt bij ‘Boulders beach’. Ja echt waar, hier hebben we pinguïns gespot. Daarna door naar ‘Cape point’, helaas was het al gesloten om de berg op te gaan, dus hebben we er een mooie route terug van gemaakt. Gelijk door met de bus naar Waterfront om de avond sfeer nog even mee te maken. Om 21.30 had ik gereserveerd voor diner bij ‘Mama Africa’, een Afrikaans restaurant met live muziek en lekker eten. Ostrich gegeten, echt heerlijk en nog malser dan biefstuk! Toch leuk om een keer zo’n Afrikaans restaurant en de sferen ervan mee te maken.

Zondag rond 10 uur vertrokken met z’n 6e richting Port Alfred. De reis ging erg vlot, we konden fijn doorrijden. Om 20.30 kwamen we aan bij de campus. Ondanks dat ik veel slaap onderweg, heb ik meer van de reis kunnen zien dan de heen weg. Wat heeft Zuid-Afrika toch een mooie omgeving met veel bergen.

De 900 km gingen snel voorbij met de meezingers in de auto en de slaap momentjes. De aankomst in Kaapstad was beetje onwerkelijk. Je komt eerst langs alle townships rondom Kaapstad en vanuit daar rij je binnen in een enorme en grote stad. Aan luxe auto’s, huizen en kantoren geen gebrek. Ondanks dat heb je ook de vele zwervers en veel mensen die op de wegen bij de stoplichten staan in de hoop dat je ze wat geld geeft. Ook is er watertekort in Kaapstad, soms kan je geen handenwassen of worden de wc’s doorgespoeld met een chemisch middel wat goed te ruiken is. Het waren gezellig dagen met vele indrukken, ik heb de dingen bekeken die ik graag wilde bekijken, kortom een geslaagd weekend in Kaapstad!

Liefs, Dodi

• 13 Augustus 2018 - 10:37

Cor:

Hey Dodi, hey globetrotter. Wat weer een mooi verslag meid. Wat zie je veel van de wereld.
    Heel bijzonder hoor, jij daar in zo,n ver land. Je schrijft leuk. Je stukjes zijn makkelijk en vlot leesbaar.
    Leuk hoor. Blijf je goed rond en(uit)kijken. Geniet ervan en veel plezier. Dikke kus en groeten, Cor

• 13 Augustus 2018 - 14:37

Emmie:

Mooi verhaal weer Dodi. Krijg er helemaal wen beeld bij. Hou vol te schrijven, we genieten we erg van. En dooorrrr... al 4 weken! Gaat snel. Liefs

• 13 Augustus 2018 - 16:06

Otto:

Bijna niet voor te stellen dat jij dit allemaal meemaakt meis.
    Je kunt altijd nog reisverslag schrijver worden bij BNN (Noortje).
    Dat er pinguïns zijn in Kaapstad, uitgebroken uit de Zoo zou je zeggen.
    Geniet er nog van meid..:

• 13 Augustus 2018 - 19:59

Rian:

Tjonge meisje je beleeft het toch maar mooi allemaal! Andere wereld ook daar. Hartstikke leuk dat je tot nog toe de tijd hebt om al je belevenissen te delen. Hopelijk blijf je dat doen en blijven we van je horen. Je schrijft leuk hoor! Geniet van je tijd daar, en je weet het hé...uutkieken bij ‘t oversteken!
    Liefs, Rian

• 14 Augustus 2018 - 10:22

Gerrie:

Prachtig verslag weer. Meid wat een super leuke dingen al gedaan. En Dat in nog geen 4 weken tijd! Genieten hoor! Liefs, mam

• 15 Augustus 2018 - 19:12

Opa Oosterhuis:

Leuk verslag Dodi.
    Je zou zo journalist kunnen worden. Ik ben erg nieuwsgierig naar meer.
    Groeten van Opa.

• 17 Augustus 2018 - 14:14

Hilda:

Wat een prachtig verhaal Do. Sommige dingen herkenbaar. Het is een prachtige omgeving.
    Fijn dat je zo kan genieten!