Kanotocht en eerste lessen.. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dodi Koops - WaarBenJij.nu Kanotocht en eerste lessen.. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dodi Koops - WaarBenJij.nu

Kanotocht en eerste lessen..

Blijf op de hoogte en volg Dodi

03 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Donderdag was een rustige dag. Het huis waar ik in verblijf beschikt niet over een gezamenlijk deel, we hebben geen tuintje, keuken of woonkamer. Vrienden van ons zitten in ‘Vickey’s’, dat is wel een kleiner huis met een keuken en tuin. Hier ben ik de hele middag geweest en heb een film gekeken met Sharon. Na het eten zijn we naar onze kamer gegaan en hebben we niet veel meer gedaan.

Vrijdag was de laatste introductiedag, in de middag stond een township tour op het programma. Na een klein stukje rijden bevonden zich de townships van Port Alfred. Ondanks dat ik al eens in een township was geweest, bleef het indrukwekkend. We kwamen langs een opvang voor weeskinderen, waar ieder kindje vrolijk is. Deze kinderen hebben geen besef wat er ‘aan de andere kant van Port Alfred’ afspeeld. Ook was het de dag van de bloedmaan. Ja, ook in Zuid-Afrika konden we die zien. Voordat we bij ‘Links’ op het balkon de bloedmaan bekeken en fotografeerden zijn we boodschappen gaan doen voor het weekend. Morgen was namelijk de dag dat we gingen kanoën en slapen in een boomhut. We kochten drinken, spulletjes voor de braai en wat lekkers voor bij het kampvuur. Omdat ik 3x maaltijden op school kan krijgen, had ik een lunch pakketje gevraagd om mee te nemen voor onderweg. Dit was een goed gevuld pakketje met broodjes, drinken, fruit en wat lekkers. Vanavond een beetje op tijd slapen om voldoende energie te hebben de volgende dag.

Zaterdag ochtend om 9.00 uur ontbijten op school. Daarna spulletjes inpakken voor de tocht en het water op! Maar zo makkelijk ging dat niet, we wilden graag om 10.30 vertrekken maar dat werd toch een uurtje later ivm miscommunicatie. Om 11.30 konden we dan echt aan de kanotocht beginnen. De tocht ging over de Kowie River, wat een mooie omgeving, het werd steeds minder bewoond en steeds bosrijker. Na 2 uur kwamen we op de plek van bestemming, ‘Mansfield Game Reserve’. We verbleven in een boomhut met een super uitzicht. Eerst even opwarmen en gelukkig konden we warm douchen, goed ingepakt weer naar beneden. De safaritocht die het verblijf aanbood konden we niet meer boeken, maar dat hield ons niet tegen om geen dieren te zien. Samen met Tessa, Charlotte en Kim zijn we op zoek gegaan naar de dieren met resultaat; 3 giraffes, groepje buffels, groepje zebra’s en een paar struisvogels. Ook zagen we onderweg langs de rivier een paar aapjes in de bomen. ’s Avonds gingen we braaien met z’n allen en daarna met 2 andere groepen rond het kampvuur.

Zondag ochtend, na een onrustige nacht ging de wekker om 7.00 uur. We moesten uiterlijk 8 uur vertrekken i.v.m. de stroming van de rivier, want ja, we moesten ook de 13 km weer terug kanoën. Opgestaan, spullen ingepakt en weer de kano in. Samen met Tessa zat ik in de kano, we waren een goed team, het verliep soepel. 1,5 uur later weer terug in Port Alfred, nog even wachten op de bagage want de slaapspullen werd met een auto opgehaald en afgeleverd bij de campus. De uren daarna ben ik bijkomen van de tocht en de indrukken. In de avond nog even mee geweest met Sharon en Janine om thee te drinken, ’s avonds weer thuisgebracht omdat we hier niet alleen in de avond over straat mogen lopen.

Vandaag, maandag, stond de eerste lecture op de planning, na een week alleen introductie van de minor te hebben gehad. Samen met twee klasgenoten zaten we in het lokaal te wachten, en maar wachten… Na 10 minuten toch maar bij de receptie gevraagd hoe het zit als je docent er niet is. Zuko, de receptionist, gaf als antwoord dat de docent niet in de buurt woont, en waarschijnlijk niet op school kon komen. Nog steeds geen officiële les gehad in Zuid-Afrika. Toch maar even kijken of ik iets voor school kon doen, tenminste het boek ophalen bij de bibliotheek die we moesten gebruiken. Mijn kleding nog eventjes naar c’est la vie gebracht om te laten wassen. Zelf wassen is bijna niet mogelijk in onze kamer. Bij c’est la vie wordt het zorgvuldig gewassen en kan je het de volgende dag alweer ophalen, ideaal! Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? :)

Dinsdag poging 2. Om 11.00 uur stonden we met z’n 3e bij het lokaal. Weer geen docent die eraan kwam lopen.. Toch maar even informeren bij de Grand Tour office. Ons werd verteld dat meneer Lukanyo ziek is, de overige lesuren werden vervangen door andere docenten, maar ‘helaas’ zijn wij 3 vergeten over te nemen. Wel zeiden ze dat morgen de lessen door gaan. In de middag even op het terras bij c’est la vie gezeten en daardoor konden we gelijk onze was weer meenemen. Na het avond eten was er een voetbaltoornooi georganiseerd tussen de verschillende huizen op het campus. Natuurlijk moesten we de voetballers eventjes aanmoedigen. Na afloop met Tessa op de kamer een spelletje gespeeld ‘stressen’. Ik had niet gedacht dat ik in Zuid-Afrika dat woord zou horen, maar het was een heel leuk spel! Na een aantal potjes nog even netflix gekeken en lekker gaan slapen.

Woensdag begonnen we de dag met goede moed. Na het ontbijt heb ik samen met Sharon een klein rondje hardgelopen... jawel, genoeg vrije tijd om te sporten, wat ook wel nodig is. We zijn mooi rustig aan begonnen, en nu nog volhouden deze weken. Ook was vandaag de dag dat we onze eerste twee lessen kregen. Toch even weer omschakelen, want nee, we zijn hier niet op vakantie. Toch vind onze docent het ook heel belangrijk om het land te verkennen en daarom benoemd die ook dat het niet erg is om een les te verplaatsen, zodat we een lang weekend weg kunnen. Elke woensdag is er ook een studentenavond bij Guido’s, maar voordat we daarheen zijn gegaan gingen we eerst naar het poolcafé.

Ik heb op dit moment weinig lessen/huiswerk en veel vrije tijd, daar kan ik nog even goed van genieten, want in de loop van de module zal daar vast verandering in komen. Ook heb ik mij opgegeven voor vrijwilligershulp in de townships, dit werd aangeraden door Jan Jaap, bedankt daarvoor :) Dit is het minste wat ik voor dit land kan betekenen. Voor aankomend weekend hebben we een auto gehuurd, hierdoor kunnen we mooi de omgeving bekijken rondom Port Alfred. Ohja, wat betreft het weer buiten, jullie mogen wel wat zon hierheen sturen.

Liefs, Dodi.

  • 03 Augustus 2018 - 20:45

    Gerrie:

    Mooi bericht weer Do! Dank

  • 03 Augustus 2018 - 21:29

    Rian:

    Wauw Dodi wat een gedetailleerde verhalen lees ik hier. Niet alleen studeren, maar blijkbaar daarnaast ook een groot avontuur! Slapen in een boomhut....geweldig! Ben benieuwd naar je vrijwilligerswerk!
    Ik blijf je volgen hoor! Erg leuk! Liefs, Rian

  • 03 Augustus 2018 - 22:13

    Otto:

    Wat een prachtig verslag meis. Je beleeft echt wat....

  • 03 Augustus 2018 - 22:15

    Emmie :

    Ik stuur bij deze veel zon en natuurlijk de warmte naar jou!!! Dikke smok, goed verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Dodi

Hoi! Ik ben Dodi Koops en studeer International Hospitality Management aan NHL Stenden in Leeuwarden. Ik studeer nu voor mijn minors 20 weken in Zuid-Afrika. De eerste 10 weken volg ik 'Change & Innovation Management' de volgende 10 weken volg ik 'Strategic Revenue Management'. Ik probeer jullie op de hoogte te houden van al mijn belevenissen in Zuid-Afrika! Liefs, Dodi.

Actief sinds 10 Juli 2018
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 7953

Voorgaande reizen:

20 Juli 2018 - 09 December 2018

Studeren in Port Alfred

Landen bezocht: